Ez a tartalom több mint két éve frissült utoljára!
Az önkormányzatiság Magyarországon és Gyöngyösön
Települési és területi önkormányzatok nagyon régóta léteznek, hiszen az adott csoportok (pl. egy adott város lakossága) már régen is azt szorgalmazták, hogy a saját, belső ügyeikről saját maguk hozhassanak döntéseket.
Hazánkban is régi, történelmi hagyománya van az önkormányzatiságnak. A 13. században alakult ki a nemesi vármegye, mely gyakorlatilag a nemesség érdekvédelmi szerve volt – és több időbeli megszakítással, de egészen 1848-ig lehetőséget kínált arra, hogy az adott vármegye nemessége képviselhesse az érdekeit.
Szintén a középkortól kezdve alakult ki a települési önkormányzatiság is. Az ekkor létrejövő városok amellett, hogy különböző gazdasági jellegű jogokkal (pl. vásártartás joga) is rendelkeztek, maguk választhattak tisztségviselőket is. Annak idején a mai helyzettől alapvető eltérés volt, hogy az adott megye, illetve város lakosságának egy kisebb része rendelkezett csak politikai jogokkal, és ráadásul alapvetően születési jogon dőlt el, hogy ki tartozott a kiváltságosok csoportjába és ki nem. Így az egyes önkormányzatok (akár a települési, akár a megyei) hiába rendelkeztek számos jogosítvánnyal, valójában csak a társadalom egy egészen szűk csoportjának képviselték az érdekét. A középkorban eleve kevés város volt, és ráadásul ezeknek a településeknek is csak egy szűk csoportja élvezhetett komolyabb jogokat (kiváltságokat) – a városok tekintélyes részét kitevő úgynevezett mezővárosok sokkal korlátozottabb jogosítványokkal rendelkeztek (ilyen volt Gyöngyös is).
A modern önkormányzatiság a 19. században született meg, hiszen az 1848-49-es forradalmat követően szűntek meg a születési kiváltságok, és csak 1867 után alakulhatott ki az alkotmányos állam. A dualista kori Magyarországon már az önkormányzatiság mai fogalmaival találkozhatunk: a polgármesterrel, a közgyűléssel, a bizottságokkal.
Mai értelemben ennek ellenére nem mondhatjuk még demokratikusnak ezt az időszakot sem. A választójog ekkor sem volt általános, hiszen a társadalom szegényebb részének nem volt választójoga, sőt, nem volt egyenlő sem – helyhatósági választásokon az igazán vagyonosok nemcsak azt élvezhették, hogy van választójoguk, hanem azt is, hogy a szavazatuk többet ér, mint a másoké (virilizmus). Alapvetően ezek voltak a jellemzők a két világháború közötti időszakban is.
A második világháborút követően 1950-ben a kommunista rendszer felszámolta az önkormányzatiságot. Helyette a tanácsrendszert hozta létre, amely formailag ugyan hasonlított a korábbi önkormányzati rendszerre – de a polgármesterek helyébe kerülő tanácselnökök valójában nem a települések lakóit, hanem az államot képviselték, és így nem demokratikus úton választották meg őket. Ez és a megyék irányából (Gyöngyös esetében a Heves megyei tanács) fennálló függési viszony, valamint a hierarchikus szerkezet a pártállam velejárói voltak.
A rendszerváltás után, a tanácsrendszer felszámolásával visszaállt a valódi önkormányzatiság. A rendszerváltók célja az volt, hogy alapvetően a települési önkormányzatokat erősítsék meg a területi önkormányzatok (a megyei közgyűlések) szerepével szemben.
A települési önkormányzatok mai működési elvét, és magának a működésnek a gyakorlatát ebben a bejegyzésben mutatjuk be.
Az 1990 után megválasztott képviselő-testületek összetételét és a polgármesterek nevét ebben a bejegyzésben találja.