Így építhet kapubejárót vagy parkolót az ingatlana elé
Ez a tartalom több mint két éve frissült utoljára!
Az önkormányzat egyszerűsített engedélyeztetési eljárással szeretné segíteni azokat az ingatlantulajdonosokat, akik kapubejárót vagy parkolót szeretnének ingatlanuk előtt építeni.
A következőkben összefoglaljuk azokat a szabályokat, amelyek betartásával sok későbbi bosszúságtól kímélheti meg magát, ha építkezésbe fog. Először is érdemes tisztázni a fogalmakat.
A kapubejáró
A kapubejáró az ingatlanra való ki- és behajtásra szolgáló létesítmény, melynek a szélessége nem több, mint 4 méter. A legfeljebb 4 méter szélességű kapubehajtó és járda burkolatának felújításához csupán a Városfejlesztési és Városüzemeltetési Igazgatóság által kiadott közútkezelői hozzájárulásra van szükség.
A parkoló
Amennyiben a burkolat szélesebb, mint 4 méter, úgy a bejáró a jogszabályok értelmében parkolás céljára is használható, ennek építéséhez már engedélyre van szükség. Az engedélyezési eljárást ebben az esetben is a Városfejlesztési és Városüzemeltetési Igazgatóságon kell kezdeni, ahol kezdeményezik a szükséges tulajdonosi engedélyek kiadását. Ha parkoló építését tervezi, a következő tanácsokat érdemes megfogadnia.
- A kapubejárót az előírt maximális szélességben fizikailag el kell határolni, erre alkalmas lehet a kiemelt szegély, de zöldterülettel vagy korláttal is megoldható.
- A parkolók építése közlekedési hatósági engedélyhez kötött tevékenység. A kérelmezőnek engedélyezési – és később kiviteli – tervet kell készíttetnie, és csatolnia kell a dokumentációhoz. A tervezési díj több százezres költség is lehet, mely alapvetően az építési munka becsült kiviteli költségétől, a feladat bonyolultságától függ.
- Tekintettel arra, hogy a parkoló megépítése zöldterület megszűnésével jár, szükséges hozzá a Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság és a polgármester tulajdonosi döntése. A parkolók terveztetését a szakbizottsági és előzetes tulajdonosi döntés után célszerű elkezdeni, így nem keletkezhet az ügyfél részéről felesleges kiadás.
- Javasolható, hogy a zöldterület parkoló céljára történő átalakítása – nem nagy gépjárműterhelés esetén – olyan vékonybordás műanyag burkolattal történjen, aminek legalább 85%-a továbbra is beszámítható zöldterületnek, továbbá biztosítható, hogy a betonbordás-gyeprácsos burkolat felmelegedése esetén ne égjen ki a gyep.
- Ha a szakbizottság a zöldterület átalakítására vonatkozó döntést meghozta, akkor célszerű a végleges terveket elkészíteni, ehhez be kell szerezni a polgármester és az útkezelő jóváhagyó döntését is.
- Ha megépült a parkoló, azt hatósági engedély alapján forgalomba kell helyezni. Az így megépített parkolók közforgalom számára megnyitott parkolók lesznek, tehát nem biztosítható, hogy azokat csak az építtető használja.
- Fontos, hogy a közterületen megépített parkolók üzemeltetési költségét az önkormányzat nem tudja felvállalni, ezért a kérelmezőnek előzetesen nyilatkoznia kell, hogy vállalja a parkolók megépítésével és fenntartásával kapcsolatos költségeket.
- Ha a parkolókra valamilyen oknál fogva már nincs szükség, az eljárást a fentiek szerint kell végigjárni – tulajdonosi hozzájárulást kell kérvényezni, majd szaktervező által készített tervet kell készíteni a parkolók elbontására. Ezt követően a közlekedési hatósági engedélyezési eljárás után lehet elbontani a parkolót, melynek szintén költségvonzata van: bontás, szállítás, lerakóhelyi díj.
Amennyiben a forrásuk rendelkezésre áll, és parkolót kíván építeni, úgy a helyszínről készült fényképet, helyszínrajzi vázlatot csatolva szíveskedjen kérelemmel fordulni a Gyöngyösi Közös Önkormányzati Hivatal Városfejlesztési és Városüzemeltetési Igazgatóságához.
Az igazgatóságot a 37/510-338 telefonszámon érheti el. Az igazgatóság további elérhetőségeit ide kattintva találja, a szükséges nyomtatványokat innen töltheti le.