Családi problémák esetén segítettek a legtöbbet
Ez a tartalom több mint két éve frissült utoljára!
A krízishelyzetbe került családoknak és gyerekeknek nyújt évek óta hatékony segítséget az a gyermekvédelmi jelzőrendszer, melyen keresztül a védőnők, a szociális szolgálat, a rendőrség és a közoktatási intézmények együttműködése révén megelőzhető a gyermekek veszélyeztetettsége. A gyöngyösi jelzőrendszer tagsága hatékonynak és eredményesnek értékelte az eddig elvégzett munkát.
A korábbi évektől eltérően a pandémia miatt idén az online térben tanácskoztak a gyöngyösi Család és Gyermekjóléti Szolgálat munkatársai. A mintegy ötven résztvevő az éves helyzetfeltárással értékelte a város gyermekvédelmi jelzőrendszerének tavalyi működését, majd javaslatot tett a még hatékonyabb munkára.
A magyar gyermekvédelmi rendszer első lépcsője a települési szinten működő gyermekjóléti szolgáltató által koordinált úgynevezett jelzőrendszer, melynek egyebek között tagjai az egészségügyi szolgáltatást nyújtók, így különösen a védőnői szolgálat, a háziorvos, a házi gyermekorvos, a személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatók, a köznevelési intézmények, a rendőrség, a szociális és gyermekjóléti intézmény, a polgármesteri hivatal, az egyesületek és az alapítványok.
A tanácskozáson elhangzott: az elmúlt évben a Család és Gyermekjóléti Szolgálathoz a város általános és középiskoláiból, a szociális és gyermekjóléti intézményből, valamint az önkormányzattól érkezett a legtöbb bejelentés arra vonatkozóan, ha egy gyermek esetében felmerült a veszélyeztetettség gyanúja.
A szolgálatot a legtöbbször családi problémák, szülői elhanyagolás és igazolatlan hiányzás miatt keresték meg a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjai, akiknek többsége hatékonynak és eredményesnek tartja az eddig elvégzett munkát, és csupán csak néhányan kértek az eddigieknél szorosabb együttműködést, hatékonyabb információáramlást.
A Család és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ a gyöngyösi önkormányzattal együttműködve a tavalyi év során négy alkalommal, tavasszal, nyáron, ősszel és télen is gondoskodott arról, hogy az intézményi szünidőben is biztosított legyen a gyerekek ingyenes étkezése. Mint kiderült, szünidőnként átlagosan 60 gyermek törvényes képviselője igényelte az előző évben az ingyenes étkezést. A tapasztalatok szerint sajnos még mindig nagyon magas azon gyermekek száma, akik előzetes jelzés nélkül mégsem vették igénybe a szolgáltatást.
A szolgálat munkatársai továbbá gondoskodtak arról is, hogy a karitatív akciók során összegyűjtött tartós élelmiszeradomány 200 család otthonába eljusson.
A tanácskozáson résztvevő egészségügyi, hatósági, és gyámügyi szervek képviselő többször is megerősítették: szakmai munkájukat jelentősen megnehezítette a 2020-ban kialakult pandémiás helyzet, ám ennek ellenére a jelzőrendszeri tagok igyekeztek eleget tenni jelzési kötelezettségüknek, a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzése és kezelése érdekében.